Cessna Cardinal 177RGII s.nr 1009
Vår NAE er produset i 1976 i Wichita, Kansas. Totaltid medio 2022 er 2475 timer. Motor siden overhaling i 2003 gått ca 900 timer (on condition pga år).
​
Cardinal’en er først og fremst en glimrende reisemaskin som cruiser av gårde i 135-140 knots med et forbruk på 35-40 liter pr. time. Kabinen er meget romslig og gir overlegen utsikt og komfort sammenliknet med C172 og PA28. Noe av det unike med C177 er at man sitter foran vingen og har utsikt både opp og ned.
Flyet er betydelig påkostet de siste årene med blant annet ny avionikk for IFR og en digital Garmin autopilot med bla. ESP. Det ble for øvrig besluttet at flyet skulle lakkeres og være klar før sesong 2023.
I vinterhalvåret står både motor- og kabinvarme påkoblet. Flyet er innmeldt hos NLF Camo.
​​
Den siste produksjonsserien av 177-modellen var med det uttrekkbare (rectractable gear) understell som fikk navnet177RG Cardinal RG. Ett flydesign som Cessna begynte å produsere i 1970.
​​
På RG vil både nesehjulet og hovedhjulet trekkes bakover, med nesehjulet omsluttet av dører når det trekkes tilbake.
​​
For å kompensere for vektøkningen på 66 kg i tomvekt, som kom fra den elektrisk drevne hydrauliske girmekanismen, fikk 177RG en 200 hk (149 kW) Lycoming IO-360-motor. Dette tillot også en økning av maksimalvekten med 300 lbs.
​​
Ytterligere kraft og renere linjer til 177RG resulterte i en cruisehastighet på 148 kn (274 km/t), 22 kn (41 km/t) raskere enn 177B.
De som ble bygget i Frankrike av Reims ble omtalt som Reims F177RG. NAE er bygd i USA. Mer om Cardinaler kan du lese om her. Bringing Cardinal Owners Together for safety, savings and fun
I 1978 ble den siste Cardinalen produsert.